تهران کسب
تهران کسب

فرز آنگل چیست و چه کاربردی دارد؟

فرز آنگل چیست و چه کاربردی دارد؟

 

آسیب­های دهان و دندان از گذشته تا به امروز یکی از مشکلات اساسی بشر بوده که با درد زیادی همراه است و اگر اقدامات مناسبی برای رفع آن نشود، می­تواند زندگی شما را مختل کند. در گذشته تنها راه از بین بردن دندان درد، کشیدن آن بود اما امروزه با رشد علم و گسترش تکنولوژی راه­های زیادی برای مقابله و از بین بردن درد دندان وجود دارد. این راه­ها نیازمند وجود ابزار و تجهیزات خاصی است و بدون بهره­گیری از این تجهیزات نمی­توان درد دندان را رفع کرد.

یکی از این تجهیزات که دندان­پزشکی کاربرد گسترده­ای دارد، فرز است. اگر تاکنون به قصد پر کردن یا ترمیم دندان­هایتان به دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، حتما صدای ناهنجار فرز را شنیده­اید.

شاید کنجکاو باشید بدانید مته­ هایی که روی دندان شما می­چرخند و با سروصدای زیادی کار می­کنند چه هستند؟

فرزها، مته­ های دندانپزشکی هستند که مصارف متنوعی دارند و در برش دندان به کار برده می­شوند.

فرزها روی قسمت فوقانی آنگل­ها نصب می­شوند و در مصارف مختلف دندانپزشکی به کار برده می­شوند.

فرز آنگل چیست و چه کاربردی دارد؟

جنس فرزها یا الماسی است یا کاربایدی و بر حسب کاربرد از جنس مطلوب آن­ها استفاده می­شود.

معمولا جنس فرزهای توربین الماسی است چون هنگام برش دندان توربین با سرعت بالایی کار می­کند،

هنگامی که فرز کار می­کند باید سطح فرز به طور مناسبی آب­پاشی شود. زیرا فرز هنگام کار گرمایی ایجاد می­کند که اگر این گرما با آب­پاشی مناسب خنثی نشود، باعث تحریک­پذیری دندان و آسیب به فرز می­شود.

اما فرزهای آنگل عمدتا از نوع کاربایدی هستند. زیرا این نوع فرز آنگل­ها می­توانند به راحتی عاج پوسیده را بردارند اما نمی­توانند عاج سالم را برش دهند. به همین دلیل وقتی دندانپزشک به قسمت سالم عاج می­رسد، با مقاومت مواجه می­شود و این مقاومت به دندانپزشک امکان تشخیص عاج پوسیده از عاج سالم را می­دهد.

آنگل نسبت به توربین گرمای کم­تری تولید می­کند و علت آن هم سرعت چرخش کندتر آنگل نسبت به توربین است.

تفاوت توربین و آنگل فقط سرعت چرخش و گرمای تولیدی آن­ها نیست و در شکل ظاهری نیز تفاوت­هایی دارند، فرزها دارای دو قسمت اصلی بدنه و سر هستند. بدنه فرز توربین استوانه­ای صاف و براق است ولی فرز آنگل دارای شیاری در قسمت بدنه است که مشخصه اصلی این نوع فرز محسوب می­شود.

همان­طور که اشاره شد فرزها برای برش دندان استفاده می­شوند و قدرت برندگی آن­ها با نوارهایی روی بدنهآن­ها نمایش داده می­شود.

فرزی که روی بدنه­اش نوار مشکی دارد، زبر ترین قدرت و فرزی که نوار سفید دارد، نرم ترین قدرت را دارد. نوارهای رنگی روی بدنه فرز شامل رنگ­های مشکی، آبی، سبز، قرمز، زرد، سفید هستند که هر چه نوار رنگی نزدیک به رنگ سفید باشد، قدرت نرم و هرچه نزدیک­تر به رنگ مشکی باشد، قدرت زبرتری دارد.

از فرزهای زبر برای برش و تراش دادن قسمت­های زبر دندان ماند عاج و مینا و از فرزهای نرم برای ترمیم­های جزئی سطح دندان استفاده می­شود.

 

اجزای اصلی فرز دندانپزشکی

فرز دندانپزشکی مانند سایز تجهیزات دندانپزشکی از قسمت­های مختلفی تشکیل شده و هر بخش وظیفه خاصی به عهده دارد. اما سه قسمت اصلی فرز دندانپزشکی عبارتند از Head، Neck  و  Shank

شنک

شنک قسمت عمده فرز محسوب می­شود که حرکت حاصل از دوران هندپیس را به فرز منتقل می­کند.

هد یا سر به قسمتی از فرز گفته می­شود که با دندان در تماس مستقیم قرار می­گیرد و وظیفه تراش دادن یا بریدن سطح دندان یا دیواره­های آن را به عهده دارد.

هد فرز دارای سه شکل کلی گرد، استوانه­ای، گلابی و مخروطی شکل است که هر کدام از این نوع هدها کاربرد خاص خود را دارند مثلا از هدی که شکل گرد دارد برای آماده­سازی حفره­هایی که در دندان وجود دارند یا ایجاد نقاط دسترسی استفاده می­شود اما هدهای گلابی شکل برای تراش دادن دندان و تراشیدن حفره­های موجود استفاده می­شود.

نوع بعدی هد فرزها، هد استوانه­ای است که بیشتری کاربرد را دارند. این هدها در ساخت دیواره­های دندان و ایجاد تراش استفاده می­شوند.

نوع دیگری از هدها وجود دارد که شکل آن­ها مخروطی است و از آن­ها برای تراش دیواره­های دندان و برداشتن پوسیدگی­هایی که عمیق هستند استفاده می­شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *