تهران کسب
تهران کسب

آموزش و معرفی بوت استرپ

تغییرات بوت استرپ 5 به نسبت نسخه 4

  • حذف jQuery
  • عدم پشتیبانی از نسخه های 10 و 11 اینترنت اکسپلورر
  • فونت سایزهای واکنش گرا
  • پشتیبانی از ویژگی rtl
  • سوئیچ‌کردن از Hugo به Jkeyll
  • استفاده از Vanilla Javascript
  • بهینه سازی navigation
  • کتابخانه SVG سفارشی
  • آپدیت کلاس های CSS

بوت‌استرپ 5 نسخه آلفا چند وقتی است که منتشر شده . تیم بوت ‌استرپ ما‌ه‌ها تلاش کردند تا کارهایی که در ورژن 4 شروع کرده بودند را اصلاح کنند، و  پیشرفت خوبی در این زمینه داشته اند، ورژن 5 بوت استرپ ویژگی‌های جدیدی را برای ارائه آماده کرده است که در زیر به طور کامل به آن ویژگی ها خواهیم پرداخت.

توسعه بوت استرپ 5 توسط جاوا اسکریپت و حذف جی کوئری (jQuery)

بوت استرپ 8 سالی بود که از کتابخانه های jQuery  در صفحات خود استفاده می کرد که در نسخه جدید خود دیگر از jQuery  استفاده نمی‌کند و این عدم پشتیبانی باعث می‌شود که توسعه وب سایت ها ساده تر و سریع تر شوند. حذف جی کوئری از نسخه 5 بوت استرپ باعث شده تا کاربران بوت استرپ اسکریپت های موردنیاز خود را برای توسعه صفحات وب توسط زبان جاوا اسکریپت (Vanilla Javascript) بنویسند. بدون آنکه نگران حجم فایل js پروژه خود باشند و یا کلی تابع بدون استفاده و اضافی به پروژه خود اضافه کنند.

عدم پشتیبانی از نسخه های 10 و 11 اینترنت اکسپلورر

به دلیل اینکه در این روزها دیگر اینترنت اکسپلورر آنقدر کارایی در دنیای وب ندارد در نسخه بوت استرپ5 دیگر از اینترنت اکسپلورر پشتیبانی نمی شود. در حقیقت مرورگر اینترنت اکسپلورر یکی از کابوس های طراحان وب شده است زیرا بسیاری از استایل های CSS و اسکریپت های JS را پشتیبانی نمی کرد. حتی نسخه های جدید خود هم از استایل های CSS نیز پشتیبانی نمی کند. پس عدم پشتیبانی از آن دور از انتظار نبوده است.

کتابخانه SVG سفارشی

در نسخه قبلی بوت استرپ جای خالی کتابخونه مربوط به آیکون احساس می‌شد و برای ایکون های SVG از مجموعه فونت آیکون Font Awesome استفاده می‌شد. که در این نسخه کاربران می‌توانند آیکون‌های SVG ایی که به تازگی توسط Mark Otto ساخته شده است استفاده کنند.

فونت سایزهای واکنش گرا و ریسپانسیو بودن

یکی از تغییرات مهم و جذاب در نسخه جدید بوت استرپ در زمینه های ریسپانسیو و فونت سایز های واکنش گرا بوده است. که این امر خیلی مورد توجه طراحان سایت قرار گرفته است. زیرا طراحی وب سایتی که در تمام پلتفرم ها و مرورگرها بخوبی نمایش داده شود یک چالش اساسی و مهم برای توسعه دهندگان و طراحان است. در بوت استرپ 5 بطور پیش فرض قابلیت فونت سایز واکنش گرا فعال شده است و بر اساس دستگاه مورد استفاده کاربران، اندازه فونت المان های تایپوگرافی نیز تنظیم می شود.

آپدیت کلاس های CSS

به لطف رها کردن پشتیبانی اینترنت اکسپلورر، ویژگی‌های سفارشی CSS در بوت‌استرپ 5 مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع تغییراتی در این زمینه به نسبت بوت استرپ 4 اعمال شده و چند کلاس CSS جدید در نسخه 5 بوت استرپ اضافه شده است.

بهینه سازی Navigation

کامپونت منو navbar یکی از پر کاربرد ترین المان های بوت استرپ است. که این کامپونت ها در بیشتر سایت ها به کار می رود. که در نسخه قبلی بوت استرپ طور پیش فرض کلاس inline-block برای navbar تعریف شده بود اما در نسخه 5 بوت استرپ با استفاده از قابلیت فکلس می توان انعطاف پذیری بیشتری در مورد کامپونت منو navbar داشت.

سوئیچ‌کردن از Jkeyll به Hugo

Hugo سریع تربن تولید کننده سایت استاتیک است. از زبان Golang استفاده می کند. این ارتقا باعث پیشرفت بوت استرپ ۵ شده است و دیگر نیازی نیست از Jkeyll که قدیمی ترین تولید کننده سایت استاتیک است استفاده کنید و به طور کل Jkeyll از بوت استرپ کنار گذاشته شده است.

پشتیبانی از ویژگی rtl

شاید یکی از بهترین امکانات و ویژگی هایی که در بوت استرپ 5 افزوده شده؛ پشتیبانی از ویژگی rtl است که به گفته بوت استرپ هنوز این ویژگی آزمایشی است و احتمالاً با توجه به بازخورد کاربر تکامل خواهد یافت.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *